meat.org

På lördagkvällen satt vi i kämppän och hade en flera timmars diskussion om köttindustrin, vegetarism och så vidare, folk har tydliga väldiga missuppfattningar så nu vill jag göra saker och ting lite klarare:
Ett vanligt dilemma är: "Varför blir man vegetarian? Det finns ju bevis på att det är meningen att man ska äta kött, och att det är nyttigt."
Man blir vegetarian tex pga personliga värderingar. Många äter inte kött av samma anedning som vi tycker det är fel att äta människokött. Känner man mycket empati för samtliga djur på samma sätt som man känner för andra människor - då blir det naturligt att inte äta kött.
Och vad är det för bevis som menas? Jag tror inte det väger inte lika tungt för alla. Somliga påstår att det finns belägg för motsatsen.
Andra enkla skäl för vegetarism/veganism är att inte bidra till varken det lidande djuren utsätts för eller miljöförstöring.
Jag är inte en sån som propsar på att folk ska bli vegetarianer. Man får göra precis som man själv vill. Men jag tycker att man kan ha i åtanke på vad allt detta gör med miljön. Visste ni t.ex. att den globala boskapsuppfödningen och animalieproduktionen ger större skador på klimatet än vad bil-, flyg- och båttransporterna gör tillsammans? Tänk om alla människor valde att äta vegetariskt kanske bara en dag i veckan t.ex, det hade gjort en stor skillnad.
Men, invänder den vane köttätaren. Jag har alltid ätit kött. Mina förfäder har alltid ätit kött. Är detinte farligt att sluta med det? Nog måste det vara nödvändigt på något sätt?Nej. Faktiskt inte. Visst, man kan argumentera för att människan är skapt för att äta kött, men låtoss bara iaktta en vanlig vegan. Är han eller hon sjuk? Nej, av genomsnittet ser vi att han eller honär smalare, har lägre kolesterolvärden, friskare och lever längre. Faktiskt så länge som 6-10 årlängre.10Det är egentligen bara att jämföra oss med vargar eller andra rovdjur. Vi har inte långa huggtänderatt riva isär vårt byte med, eller skarpa klor som klarar av att fälla dem. Vår magsyra är också denför klen för att bryta ner många av de bakterier som finns i kött. Till och med allätande djur som vibrukar jämföra oss med har dessa egenskaper – björnen, till exempel – men inte människan.11När man förstår att vi faktiskt lever på ett bra mycket sundare sätt både mot oss själv och våromvärld när vi inte äter kött är det svårt att se på köttätande som ett naturligt sätt att leva
Vill återigen göra saker och ting lite klarare angående varför man väljer att vara vegetarian, folk har tydligen väldiga missuppfattningar.

Ett vanligt dilemma är:
"Varför blir man vegetarian? Det finns ju bevis på att det är meningen att man ska äta kött, och att det är nyttigt. Dessutom, djuren föds ju upp för att slaktas och dö"

Vad är det för bevis som menas? Jag tror inte det väger lika tungt för alla.
Somliga påstår att det finns belägg för motsatsen.

Det finns inget sätt att garantera att djuren inte lider bara för att vi ska få äta upp dem. Det är inte moraliskt försvarbart att låta dem växa upp under hemska förhållanden, transporteras alldeles för långt och trångt i små burar, plåga dem i slakterier och allt vad mer för hemska saker vi utsätter de stackarna för.

Då det skrivs artiklar om djur som misshandlas, misstag som begås i slakterier, hur köttätandet påverkar klimatet och dessutom innebär en ökad cancerrisk kan jag bara konstatera att det inte är värt det. Jag kan inte kalla mig djurvän om jag är en del av den skiten. Jag kan inte sova gott om natten om jag är en del av det.

Titta på DET HÄR, och säg mig att det känns okej att fortfarande äta kött. Titta på det och säg att jag är den som gör det udda valet. Det är banne mig mer stötande att äta djur än att inte göra det!

Jag är inte en sån som propsar på att folk ska bli vegetarianer, man får göra precis som man själv vill.
De flesta förstår nog - även om vi gör vårt bästa för att förtränga det - att vårt köttätande leder till att miljontals djur plågas och dödas. Men köttätandet leder också till svåra problem för miljön. Visste ni t.ex. att den globala boskapsuppfödningen och animalieproduktionen ger större skador på klimatet än vad bil-, flyg- och båttransporterna gör tillsammans? Tänk om alla människor valde att äta vegetariskt kanske bara en dag i veckan t.ex, det hade gjort en stor skillnad.  Det värsta man kan tänka är: "Jag kan inte påverka".


Puss & kram till er som läste allt.


Ingen spam eller reklam tack!
Annars är det fritt fram att kommentera ♥

Postat av: Anonym

JAG KÖPER BARA ÄGG SOM ÄR FRÅN FRIGÅENDE HÖNS! Alltså har dom fått vara lite lyckliga :D sry tro inte att jag inte tog texten seriöst, håller med dig :)) <3



/ Sofiaaaa

2011-10-31 @ 19:19:35
Postat av: sabina

tycker att fotona på länken inte är tillräckligt bra.

eftersom de flesta bilderna på djuren så är dom redan döda. tycker det är fel också att bara sluta äta kött. vad är det med ägg hönsen? mjölkossorna? fåren man tar ull från? skaldjuren som kokas levande? fiskar som är i alldeles för liten tank? minkpäls farmen? det kan ha lika dåligt som "kött" djuren om inte tillochmed värre.

varför inte bara välja en produkt som är eco. "må bra" kossor, får, höns och grisar? varför inte understöda dem ist än att låta att de dör ut. tänk en landsbygd utan dessa djur?

har inget emot att du är vege. bara säger min åsikt.

och det där med cancerrisk e bara bullshit. om du andas får du cancer och om du int andas så får du också cancer....

2011-10-31 @ 21:41:21
URL: http://asdbetyderintelol.blogg.se/
Postat av: Julia

jag vet att jag inte uppmärksammat resten av industrin i just denhär texten, men jag håller med dig fullt ut. försöksdjur, mjölkkor, fiskar från odlingar osv behandlas minst lika dåligt och de borde definitivt uppmärksammas mera.



klart jag inte vill att djuren ska dö ut, men sättet de föds upp, behandlas och sedan slaktas, det behöver inte vara så. skulle de växa upp på hemtrevliga bondgårdar med stora hagar skulle allt vara okej.



2011-11-01 @ 08:29:39
URL: http://showmeyoursoul.blogg.se/
Postat av: tassitten

det finns de som växer upp på en trääävlig bondgård. varför inte understönda dem (fast det kan va lite dyrare) ist än att sluta upp helt med allting. man borde visa mer uppmärksamhet till de som faktiskt tar hänsynt till djuren.

hur kommer de annors att få sina inkomster? det är just på det här sättet som djuren "dör ut" på landsbygden.

2011-11-02 @ 19:16:21
URL: http://asdbetyderintelol.blogg.se/
Postat av: sabina

åhåå de va nog jag som skrev komentaren över :D sitter på pontus dator så de blev lite fel^^

2011-11-02 @ 19:18:41
URL: http://asdbetyderintelol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback