söndag 21:55

Filmbesattheten är tillbaka tror jag, har surfat runt på massa recension-sidor idag och åh det finns så mycket jag vill see! Ska ännu kolla genom en massa serier, top 150-listan på imdb och mycket annat. Men jag hinner ju inte, dygnet är typ femtusen timmar för kort. Dessutom vill man ju inte sitta i tv-soffan på fina och soliga dagar som dessa, får ju dåligt samvete. Nåväl, jag har väl hela livet på mig ännu att se filmer så det är kanske inte så bråttom.

Nå, vad jag kollat och rekommenderar denna vecka:

The Pianist (2002)

Denna oscarsbelönade film handlar om en pianist, Szpilman som levde i Warszawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de begränsningar som sätts upp för honom och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Szpillman fly och gömmer sig i stadens ruiner. Förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag.

Jag gillade filmen främst för pianomusiken men även för hans lidande och kamp som träffade en rakt i hjärtat. Stark film. Betyg 4/5



Ingen spam eller reklam tack!
Annars är det fritt fram att kommentera ♥


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback