veg

Jag håller förtillfället på med en tre veckors kött- och fiskfri period. Har länge velat bli vegetarian, men bara inte haft orken eller viljan. Nu om ja klarar detta förblir jag nog vege också.

Folk ställer frågan: Varför vara vegetarian? Jag vill vända på frågan, varför inte vara vegetarian? Jag menar, människan skulle må så mycket bättre om vi åt mindre kött och fisk. Vegetarisk kost kan hjälpa oss att både behålla och återfå hälsan. Läste att sjukdomar som gallsten, njursten, åldersdiabetes och fetma kan delvis sättas i samband med vad vi äter. Även när det gäller matförgiftningar, är de nästan alltid orsakade av bakterier i animaliska produkter.

De flesta människorna vet eller borde i alla fall ana att djur i köttindustin behandlas som skit, att minkar på pälsfarmerna blir psykiskt störda i sina trånga burar och att försöksdjur lever i helvetet här på jorden. Men de flesta människor vill inte låta sanningen komma till deras medvetande, och erkänna den. Hellre låtsas man att djuren har det okej. 

Angående resurserna, tänk på detta: 
- Man kan livnära 10 gånger fler vegetarianer än köttätare per odlingsyta. 
- 40 000 barn dör av svält varje dag, om alla var vegetarianer skulle jordens resurser räcka till alla, men om alla var köttätare skulle de bara räcka till mat åt halva jordens befolkning.

Jag menar, köttproduktion handlar inte bara om djurens livsvillkor, det handlar lika mycket om miljöförstöring, människors hälsa och slöseri på resurser. Det finns många skäl att äta mindre kött och inte bara det jag nämnt här ovan.....

Jag försöker inte övertyga eller omvända någon. Jag vill inte argumentera, bara skriva en kort text information. Så ni vet. Jag vet också att jag inte som en enda ensam person kan hjälpa djuren, men om alla skulle tänka så, skulle ingen vara vegetarian, eller hur?


please.....


Ingen spam eller reklam tack!
Annars är det fritt fram att kommentera ♥


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback