Lite näringslära

"Varifrån får du protein?"
Jag har varit vegan nu i snart ett år, men denna fråga fortsätter att komma upp gång på gång på gång..

Så, kära köttätarvänner, let me get this straight - Proteiner finns faktiskt i vegetabilier, tror det eller ej haha... några exempel på mina proteinkällor är: bönor, linser, soja, tofu, baljväxter, kikärtor, nötter, frön, bovete, vetegroddar osv osv... Till och med potatis innehåller fullvärdigt protein, det trodde ni inte va?


En annan grej som folk brukar fråga är om kalcium. Jo tack, jag klarar mig fint. Det finns bl.a. sojamjölk, havremjölk, rismjölk, mandelmjölk osv. som alla är berikade med kalcium som jag brukar dricka. Visste ni förresten att mjölk egentligen är en ganska mager källa till kalcium jämfört med vissa grönsaker och frön. Kolla här bara:
Så vill du få en stark benstom är det alltså brysselkål som gäller!
(källa HÄR)

En sista grej är ju då järn. Livsmedel rika på järn är t.ex. spenat, fullkornsbröd, nötter, sesamfrön, bönor och vetekli. Mitt hemoglobin mättes faktiskt senast idag och det låg på hela 143 g/l vilket ju är bra och jag är väldigt nöjd, inga fel där alltså!
 
 
Sådär, det var ungefär det jag ville ha ur världen. Även en massa andra saker om mitt näringsintag och min hälsa brukar folk fråga om, men jag vill bara börja med att säga att jag har nog inte känt mig så pigg, frisk och kry som jag gjort nu de senaste månaderna. Jag känner att det borde väl räcka som svar. Jag kan också säga att det har varit som en detox för både kropp och sinne, och jag mår bra!
 
Puss till er som orkade läsa, och nu ska jag sova, tackohej!
 
 
 
 


Ingen spam eller reklam tack!
Annars är det fritt fram att kommentera ♥


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback